The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sander & Suus - WaarBenJij.nu The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sander & Suus - WaarBenJij.nu

The Great Barrier Reef

Door: Sander & Suus

Blijf op de hoogte en volg Sander & Suus

19 Mei 2011 | Australië, Cairns

The Great Barrier Reef

Vandaag ging, wederom, om 6 uur de wekker. Het is afzien hier in Australie ;) Maar het was voor een goed doel; we zouden gaan snorkelen op het Great Barrier Reef!

Buiten zag het er niet echt veel belovend uit, een beetje regen en vooral een donkere lucht. Hopelijk zou dat nog een beetje opklaren.

Eenmaal aangekomen bij de Fleet Terminal, waar we moesten inchecken. Toen begon de stress. We werden geholpen door Sam, een hele aardige kerel maar helaas maakte hij ons niet blij. Alleen Sander stond namelijk op de lijst met passagiers. We hebben de hele lijst doorgenomen maar Suus stond er niet op. Het duurde en duurde en wij werden niet blijer. Uiteindelijk bleek dat de mevrouw bij wie Sander telefonisch gereserveerd had, Suus d’r naam compleet verkeerd had genoteerd. Suus heette ineens canhurmen met d’r achternaam. En dat terwijl Sander het een aantal keer gespeld had. Maar goed, we mochten allebei mee!

Op de boot werden we gewaarschuwd dat het hard waaide en werden we gewezen op de reispilletjes en de kotszakjes. Sander had van tevoren een van onze eigen pilletjes genomen. Eenmaal op zee begonnen de eerste mensen naar buiten te rennen. Sander voelde zich een beetje ellendig en was bang dat hij ook ziek zou worden, Suus was vooral bang dat andere mensen over haar heen zouden brokken. Sander werd gelukkig niet ziek, anderen wel. Zakken vol met brok!

Op de boot werd verteld dat we ook mee mochten doen aan een introductieduik. Wij dachten dat dit gratis was dus Suus wilde wel en ging naar de uitleg. De duikinstructeur bleek dezelfde Sam te zijn die ons vanmorgen had ingecheckt. Toen bleek dat de introductieduik niet gratis en zelfs best duur was, was Suus al zo enthousiast dat ze het toch wilde doen. Bovendien had ze geld van de erfenis van haar oma dat ze aan iets bijzonders wilde besteden. Dit leek haar een mooi doel. Maar eerst zouden we gaan snorkelen.

Aangekomen bij het rif moesten we onze pakken aan. Een stingersuit (tegen giftige kwallen) en daaroverheen een wetsuit (tegen de kou). We zagen er belachelijk uit. We zijn het water in gegaan maar de omstandigheden waren niet ideaal. Er waren erg hoge golven vanwege de harde wind en er was een sterke stroming waardoor je amper weg kwam bij de boot. Ook was het nog steeds heel bewolkt en was het onder water vrij donker. Sander is op een gegeven moment terug gegaan naar de boot en Suus is in het water gebleven om toch nog een poging te wagen. Sander vertelde achteraf dat Suus al vrij in het begin nog in haar eentje in het water lag, de rest had het al opgegeven. Zelf had ze niks in de gaten en was ze vooral aan het genieten van mooie visjes en koraal.

Toen was het tijd voor de duik. Alles werd nog een keer goed uitgelegd en Suus werd in haar pak gehesen. We waren met drie introduikers en Sam. Sam hield Suus aan de ene hand en een mevrouw aan de andere, zij had weer de hand van haar man vast. Een gezellige boel. We zijn het water in gegaan en het was prachtig. Onder water was het ook veel rustiger dan met het snorkelen en er waren erg gave vissen te zien. Na ongeveer een half uurtje gingen we terug omhoog.

De crew had ondertussen een BBQ lunch (Ozzie style) klaargemaakt. Sander heeft het rustig aan gedaan met eten omdat hij op de terugweg ook niet ziek wilde worden. Andere mensen trokken zich daar blijkbaar weinig van aan. De mensen die vanmorgen nog doodziek waren, waren nu flink aan het bunkeren.

Na de lunch gingen we naar het volgende rif. Het water was hier een stuk rustiger en de zon scheen zelfs! Er werden door de crew wat garnalen in het water gegooid waar onder andere een hele grote barracuda op af kwam. Daarna zijn we met z’n tweeën het water in gegaan en dit ging een stuk beter dan de eerste keer. We hebben wederom mooie vissen gezien in de meest uiteenlopende kleuren en ook het koraal was gaaf om te zien. Met onze gehuurde onderwatercamera hebben we geprobeerd wat foto’s te maken. We zijn benieuwd naar het resultaat (de cd met foto’s krijgen we morgen) want we zagen namelijk helemaal niet wat we deden op dat schermpje.

Na de geweldige ervaring van de eerste keer, wilde Suus wel nog een keer duiken. Dit kon ook in dit rif weer. Dit keer was ze samen met twee jongens en Sam en omdat we nu al ‘ervaren’ waren, hoefden we niet meer aan de hand. Eenmaal in het water moest Suus echter alsnog aan de hand. Ze had het idee dat ze steeds omhoog dreef en had daarom moeite om naar beneden te komen. Bij de bodem van het rif (9,6 meter) moest ze op de grond gaan zitten (wat heel moeilijk is als je steeds naar boven geduwd wordt) en bleek dat ze te weinig lood om had. Sam probeerde dat van hem los te maken om bij Suus om te doen maar dat lukte niet. Dan maar weer aan de hand. Stiekem vond Suus dat wel prima want het was toch ook wel heel spannend om ineens ‘alleen’ te gaan duiken. Bovendien wees Sam haar nu alle mooie dingen aan die ze anders waarschijnlijk over het hoofd gezien had.

Terug boven was het tijd om terug naar Cairns te gaan. Het weer was ondertussen een stuk milder en de terugreis hebben we gelukkig geen kotszakjes gezien. We hebben nog wel een glas wijn gekregen en vieze kaasjes. Een van de crewmembers gaf nog een show met een didgeridoo en speelde gitaar. Wat best knap is met die deining. Ook was er een fotograaf mee geweest waarvan we nog een duikfoto gekocht hebben, als bewijs (zie de fotolink).

Eenmaal terug in het hostel waren we gelukkig nog op tijd voor Pizza night. Voor 5 dollar konden we pizza eten. Wij dachten dat we gewoon een pizza zouden krijgen maar in plaats daarvan werden er 20 pizza’s op tafel gezet en mocht iedereen zes stukjes (dus een hele pizza) samenstellen. Leuk en lekker!

Vanavond hebben we geen plannen meer. We gaan vroeg slapen want morgen moeten we er, uiteraard, weer vroeg uit voor onze tour naar Cape Tribulation!

De foto's van vandaag:

Morgen volgen overigens de onderwaterfoto’s! Tenminste, in de veronderstelling dat er een aantal gelukt zijn…

• 19 Mei 2011 - 10:16

Door:

Hallo, we blijven genieten van jullie mooie verhalen.

• 19 Mei 2011 - 10:20

Marleen:

Weer een duiker erbij in de familie!!! Eén kleine correctie: Wally is zo te zien geen baraccuda maar een Napoleonvis...

• 19 Mei 2011 - 12:27

Marjolein:

Ik vond het een van de mooiste dingen die ik gezien heb in Australie; de onderwaterwereld, alsof je echt heel ergens anders bent. Fijn dat jullie er ook zo van genoten hebben.

Groetjes van het hele team!!!
    Ja, wij werken wel ;-)!!

Ps: O, Maurice heeft een zoon; Sem. Op vrijdag de 13de!!

• 19 Mei 2011 - 15:07

Toon:

Ik ben het met Marleen eens, kom met ons mee duiken, wij hebben wel lood genoeg en wij vragen veel minder geld voor een intro duik. :-)
    En van die vis, ik geniet ook van alle vissen zonder de naam goed te weten. Daarvoor hebben we Marleen bij ons.

Veel plezier nog.

• 19 Mei 2011 - 15:17

Maria:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken.
    Wat een geweldige ervaring moet dit zijn.
    Wens jullie nog heel veel plezier en mooie dagen toe.

• 19 Mei 2011 - 16:19

Mam :

Helemaal geweldig dat duiken Suus je hebt je geld goed besteed xxxx

• 19 Mei 2011 - 17:37

Yvon:

echt super leuk om jullie te volgen op je reis, nog veel plezier , geniet ervan.
    x Yvon

• 19 Mei 2011 - 17:47

Ineke:

Ha ha, leuk verhaal weer.
    Dapper van jullie om met zo'n weer toch aan boord te gaan. Maar het was natuurlijk wel de moeite waard.
    Ik ben nu al weer benieuwd naar morgen als de onderwaterfoto's te zien zijn.
    groetjes.

• 19 Mei 2011 - 19:31

Wendy:

Woeha, Canhurmen: bijzondere spelling:)
    kan niet wachten tot we de overige 2000+++ foto's te zien krijgen. Ik blijf jullie verhalen volgen.
    Have fun.

• 25 Mei 2011 - 06:29

Joris:

Heerlijk Sjap dat brokken. Oude tijden herleven op zo'n manier toch weer... Klinkt allemaal goed jongens daar, ik kan het lezen va nde verslagen haast niet bijhouden in de drukte van alledag maar met terugwerkende kracht altijd leuk om de vrije tijd in te vullen. Keep on going...