Enjoying the laziness - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sander & Suus - WaarBenJij.nu Enjoying the laziness - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sander & Suus - WaarBenJij.nu

Enjoying the laziness

19 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Na de uiteraard gebruikelijke “goedemorgen schat, heb je lekker geslapen?” begon de dag vooral met “au, aaaaaah!”. Wat een spierpijn! Sander lachte nog om Suus haar kreten toen ze uit bed stapte maar toen hij er zelf ook uit ging, was het lachen hem snel vergaan. En dan te bedenken dat ze zeggen dat de 2e dag nog erger is bij spierpijn…Daarnaast is Sanders huid sowieso wel gehavend door de olifantendag, een olifantenhuidje is best ruw. Ook zitten we allebei behoorlijk onder de muggenbulten. Niet alleen door gisteren, we worden hier constant lek gestoken. En het zijn geen lullige bultjes maar grote plekken die ook niet echt lijken weg te gaan. Het jeukt en ziet er vooral heel charmant uit op onze toch nog iets wittige benen.

Vandaag hadden we helemaal niks op het programma staan. We hebben lekker uitgeslapen en zijn naar Diva gelopen voor een ontbijtje. Met de Lonely Planet en wifi in de aanslag, hebben we nog wat voorbereidingen gedaan voor het tweede deel van onze reis: de zuidelijke eilanden. Volgens sommige websites zijn de weersverwachtingen niet heel geweldig dus wellicht dat we onze nu gemaakte planning nog iets gaan aanpassen. Er ligt nog bijna niks vast dus we kunnen nog alle kanten op.

Na het ontbijt liep Suus naar de overkant voor een voetmassage en manicure bij Saija. Sander bleef lekker bij Diva zitten onder het genot van een drankje, wifi en lekker niks doen. Het is erg grappig, hier in Chiang Mai is eigenlijk niks te doen, het is vooral een uitvalsbasis voor trekkings en andere tours. Je ziet dus ook de hele dag dezelfde mensen langs lopen op zoek naar vermaak. Omdat wij hier maar kort zijn en ook nog veel hebben ondernomen, hebben we daar gelukkig geen last van.

Na de massage kwam Suus terug en dronken we samen nog wat. Daarna hebben we gelunched en rond half 3 kwamen we erachter dat we echt nog niks ander hadden gedaan dan gegeten en gerelaxed. Heerlijk zo’n dagje op z’n tijd! Zelfs de gastvrouw van Diva (wij denken dat zij Diva herself is), moest lachen om ons. Ze kwam afscheid van ons nemen omdat ze de komende dagen zelf op vakantie ging (naar Bangkok) en ons dus niet meer zou zien, erg lief! Sowieso zijn (bijna) alle Thai super vriendelijk! Heel beleefd en bescheiden. Soms zelfs onderdanig richting ons, daar voelen we ons dan weer niet zo prettig bij. De mensen hier zijn ook erg behulpzaam. In tegenstelling tot Bangkok, wijzen tuk tuk chauffeurs je de juiste kant op, ook als je aangeeft niet met ze mee te willen. Een verademing!

Ondanks dat het niks doen heerlijk was, besloten we toch nog maar wat te gaan doen. We lazen in de Lonely Planet over de bloemenmarkt en daar wilde we wel even heen. Het was een stukje lopen maar dankzij het al veel gebruikte kaartje in onze reisgids, vonden we het zo. We hebben wat rondgekeken en vooral de bosjes orchideeën (dus als snijbloem voor in een vaas) waren prachtig. Verder werden vooral de inmiddels bekende gele bloemetjes om te offeren bij de grote maar ook de kleine tempeltjes die overal staan, verkocht.

Nadat we het wel gezien hadden, namen we de taxi naar de ‘Saturday Walking Street’. Een lange straat die speciaal voor de markt afgezet is en waar Thai hun handelswaar verkopen. Niet zo toeristisch als de ‘Night bazaar’ en leuk om gezien te hebben. Tenminste, het plan was om daarheen te gaan. De eerste paar taxi’s weigerden ons mee te nemen. Het taxi systeem zit hier in Chiang Mai erg raar in elkaar. Het zijn altijd gedeelde taxi’s, dus halverwege de rit kunnen er best ineens andere mensen instappen. Als je er een aanhoudt is het dus altijd de vraag of ie een beetje de juiste richting in gaat. Eenmaal op de Walking Street liet Sander zich verleiden tot het kopen van een flesje vers geperst suikerrietsap, maar dat was zo zoet dat zelfs hij het niet lekker vond. Uiteraard was er weer nergens een vuilnisbak in de buurt, dat is hier nooit. Wij vragen ons echt af waar de Thai al hun zooi laten.

Tussen al de etensstalletjes die hier letterlijk overal staan en die alles verkopen wat je maar kan verzinnen, vonden we weer een sushi stalletje. Mjum! We liepen wat verder toen er ineens iets bijzonders gebeurde. Precies om 18.00 uur stopte alle herrie op straat en stond iedereen stil. Er klonk een soort lied door de luidsprekers. Dit bleek voor de koning te zijn. Heel bijzonder om te zien hoe echt alles en iedereen ineens stopt met waar hij mee bezig was.

Na deze markt wilden we ook nog even naar de ‘Night bazaar’ voor het kopen van wat souveniertjes. Dat is gelukt, we zijn goed geslaagd. We kunnen met een gerust hart Chiang Mai verlaten. We hebben nog even wat gegeten en zijn nu weer terug op de kamer. Van de lieve meisjes van ons guesthouse hebben we onze schone laundry terug gekregen. In een Albert Heijn tas, die niet van ons is maar die zij nog hadden liggen. Hoe toevallig! Wij moesten lachen maar het meisje begreep niet helemaal waarom. We probeerden het nog uit te leggen maar helaas, poging mislukt. Morgenvroeg pakken we onze backpacks opnieuw in en vliegen om kwart voor 11 naar Krabi. Ondanks dat het zuiden waarschijnlijk ook fantastisch wordt, gaan we Chiang Mai (en omgeving) zeker missen!

Foto's:

• 19 Januari 2013 - 17:06

Gonny:

Goeder reis morgen naar het zuiden