Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sander & Suus - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sander & Suus - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur

Door: Sander & Suus

Blijf op de hoogte en volg Sander & Suus

05 Juni 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vanuit Brisbane zijn we in ongeveer 8 uur naar Kuala Lumpur gevlogen. Dit was ook meteen ons verblijf voor de nacht, we kwamen de ochtend om half 6 in KL aan. Helaas hadden we allebei niet veel geslapen dus begonnen de dag al een beetje gaar.

Bij aankomst in KL verliep alles heel soepeltjes. Door de douane, overbodige handbagage gedropt en met de KL Ekspress naar het centrum gereden. Het viel ons meteen al op hoe warm en benauwd het was. Rond 6 uur ’s ochtends zaten we al op een graad of 27 en stond het zweet ons (voor het eerst in 5 weken) op het voorhoofd.

We vonden dat we maar eens moesten beginnen met een ontbijtje. Daar werden we blij verrast door de prijzen, het leek wel voor niks! Dat was wel even lekker na de Australische prijzen die over het algemeen behoorlijk hoog zijn.

De Petronas Twin Towers wilden we als eerste bezoeken. We wisten dat als je er vroeg zou zijn, je kaarten kon krijgen om het uitzicht over KL vanaf de skybridge van de towers kon krijgen. We zijn met de trein naar de towers gegaan en waren ervan overtuigd dat we op tijd waren. De ticketdesk ging tenslotte pas om half 9 open en wij waren er rond 2 over half 9. Alle kaartjes uitverkocht! Het schijnt zo te zijn dat mensen dus ’s nachts al voor de deur gaan liggen voor kaartje. Gaat een beetje ver in onze ogen maar goed, pech voor ons. We hebben een rondje bij de torens gelopen, welke op zich wel interessant waren maar als je in New York bent geweest, ben je wat verwend qua wolkenkrabbers.

Omdat we heel moe waren en zoveel mogelijk van de stad wilden zien in die ene dag, besloten we de ‘hop on hop off bus’ te nemen. Na het bekijken van de plattegrond besloten we China Town te gaan bekijken. Daar aangekomen vonden we het in eerste instantie vooral een bende. Het stonk, het was een chaos en de straten waren niet bepaald netjes. Na een eindje lopen bleek er een marktje te zijn. Hier hadden ze natuurlijk allemaal leuke spulletjes voor 3 keer niks. We kochten onder andere Hugo Boss geurtjes, een Ray Ban zonnebril en Hermes tas. Alles echt natuurlijk ;) We kregen de smaak van het afdingen snel te pakken en het ging ons goed af. Uiteraard realiseren we ons heel goed dat wij als westerlingen stinkend rijk zijn in vergelijking met deze mensen dus we hebben het wel redelijk gehouden. Ze mogen natuurlijk best aan ons verdienen. Al met al vonden we China town dus best leuk. De man bij de bus moest lachen toen hij ons met alle tassen zag en maakte een opmerking over dat dit pas de eerste stop was en dat dat nog wat beloofde…

We hebben ons echter de rest van de dag ingehouden qua shoppen. Wel hebben we het koninklijk paleis bezocht en de Lake Gardens (waarvan we de lakes niet konden vinden). Ondertussen waren we echt doodmoe en was het ontzettend heet. Het voelde letterlijk als iemand een levensgrote fohn op je gericht hield. Omdat we ook weer honger kregen, besloten we naar een shopping mall te gaan om daar iets te eten. We kwamen eerst in een mall terecht waar ze alleen maar mobiele telefoons verkochten. Het was een grote hal met allerlei standjes met vitrines. Het was druk, herrie en een chaos. Precies zoals we ons Kuala Lumpur hadden voorgesteld.

Uiteindelijk hebben we ergens in een soort Bijenkorf iets gevonden om te eten. We wilden natuurlijk wel een lokaal iets proberen dus bestelden allebei rijst met vlees (uiteraard vega voor Suus) en saus en luxe drankjes en grote cocktai-/milkshakelglazen. Het vlees/vega was bij allebei erg lekker maar de rijst was echt heel erg pittig. Toen we er een tijdje zaten (het was heerlijk om ook even bij te komen in de airco) viel het ons ineens op dat wij de enige toeristen in het hele winkelcentrum waren. Sterker nog, we waren de enige blanken! Toen we erop gingen letten, viel het op dat vooral Suus ook veel aangestaard werd met d’r korte broek. Blijkbaar waren we in een niet-toeristische buurt terecht gekomen en werd dit hier niet zo gewaardeerd.

Met de bus zijn we naar een ander deel van KL wat een stuk moderner was. Hier bevonden zich de luxe winkels en gigantische malls. Suus wilde graag een voetreflexologie massage dus daar gingen we naar op zoek. Na even zoeken stond er op straat een dame met een bordje die ons aansprak. We moesten met haar mee een trapje op en kwamen ergens boven in een achterkamertje. Dit was de massagesalon. Er was niks luxe aan maar de massage was erg goed en de dames erg vriendelijk. We voelden ons een beetje schuldig over hoe weinig we maar hoefden te betalen dus hebben nog maar een flinke fooi gegeven.

Eenmaal buiten om de hoek, stonden er ineens wel honderd mensen die massages aanboden. Overal waar je keek waren massagesalons en we werden constant aangesproken. Suus had ook nog wel zin in een pedicure dus toen we een zaakje vonden waar dat kon, zijn we ook daar weer naar binnen gegaan. Wederom was iedereen erg vriendelijk, de behandeling super en de prijs belachelijk laag. We kregen ineens in de gaten dat de laatste bus bijna zou vertrekken dus hadden ineens haast. Zonder de nagellak te laten drogen (waar het meisje van de pedicure erg bezorgd over was, heel lief) zijn we snel naar de bus gelopen. Gelukkig net op tijd. We zijn naar het station gegaan en hebben de trein terug naar het vliegveld genomen.

Na de vliegveldroutine (beveiliging, paspoort etc) hebben we nog even snel wat gegeten en toen was het al tijd om te boarden. Ook deze vlucht verliep prima en bracht ons in 12 uur naar Frankfurt. Ondanks dat we een heel klein beetje geslapen hebben, waren we behoorlijk gaar en voelden ons vies. We belden de shuttle van het hotel die ons netjes naar ons autootje bracht.

Gelukkig stond onze auto nog braaf op ons te wachten na 5 weken. Bij het wegrijden moeten we erop letten dat we rechts moeten rijden. Bij het afslaan zetten we weer de ruitenwisser aan ipv de richtingaanwijzer. We waren er blijkbaar toch behoorlijk aan gewend om het andersom te doen. Onze navigatie stuurt ons door het centrum van Keulen (frotapparaat, we hebben het die 5 weken zonder navigatie zelf beter gedaan!) waar we nog even geflitst worden. Leuke afsluiter!

Na ongeveer 3 uur rijden en bijna 65 uur onderweg, komen we eindelijk thuis aan. En wat een thuiskomst! Er hangen vlaggetjes in de tuin, ballonnen, een tekening, een lunchpakketje (met aanmaaklimonade, vast van iemand die onze verslagen goed gelezen heeft!) en de tuin ligt er perfect bij. Binnen blijkt alles ook nog eens vol te staan met bloemen en bij een blik in de achtertuin zien we meteen dat ook deze perfect is bijgehouden en dat er zelfs bloemetjes in de bakken gezet zijn. Wat hebben we toch lieve mensen om ons heen! We hebben een fantastische reis gehad en waren verdrietig dat het erop zit maar hierdoor is het ook weer fijn om thuis te komen!

We zijn weer thuis dus dit was ons laatste verslag. We wilden dit verslag in eerste instantie voor onszelf schrijven, zodat we niks zouden vergeten. We hebben echter gemerkt dat het door heel veel mensen gelezen werd en natuurlijk vinden we het hartstikke leuk dat iedereen zo meeleeft en zo enthousiast is geweest! Dit was voor ons wel een motivatie om iedere avond even een stukje te schrijven. Iedereen super bedankt voor het lezen en voor alle reacties!

De laatste foto's:

• 05 Juni 2011 - 17:18

Marleen En Chris:

Welkom Thuis!!!

• 05 Juni 2011 - 17:34

Ankie & Maikel:

Leuk om de verslagen van de laatste twee dagen nog te lezen :-) Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn na zo'n super vakantie! Jullie heel erg bedankt voor de leuke verslagen, zodat we jullie de afgelopen vijf weken konden volgen! Een reis om nooit te vergeten en nog lang van na te genieten! We zien elkaar snel om bij te kletsen!

Liefs!

• 05 Juni 2011 - 20:02

Marjolein:

Welkom thuis!!
    Geniet nog lekker na en tot over een paar dagen.

• 05 Juni 2011 - 22:03

Bep:

Hallo vakantiegangers welkom thuis, wij zijn blij dat jullie weer in dit landje zijn.
    Nogmaals het was geweldig leuk om met jullie mee te reizen. bedankt voor de mooie verhalen en de foto's het was een pracht reis waar jullie zeker nog heel lang van na genieten.

groetjes

• 06 Juni 2011 - 12:45

Paula En Peter:

ik heb erg genoten van jullie verslagen wat n leuke reis t was en ook zeker voor jullie heel veel groetjes van peter paula

• 27 Juni 2011 - 10:04

Margreet:

Hallo Suus en Sander,
    Ook ik kwam hier terecht via het wereldwijzer forum. Dus alle avonturen achter elkaar kunnen lezen.
    Wat hebben jullie een schitterende reis gemaakt en heel goed gepland.
    Aan de hand van jullie uitstekende beschrijvingen kunnen jullie deze memories nog heel lang koesteren.
    Wij willen in 2013 de hele zuidkust doen, van Perth terug naar Sydney.
    Dat wordt dan onze vierde reis.
    Bedankt voor de vele genoeglijke uren die heb ik mogen beleven aan de hand van jullie reisbeschrijvingen.
    Groeten, Margreet.

• 06 Augustus 2011 - 09:39

Linda:

Hey Suus,

Jij had een berichtje achtergelaten op onze reisblog en nu heb ik die van jullie ook gelezen! Superleuk inderdaad, om een groot gedeelte van onze reis te herleven via jullie verhalen en foto's. Ik heb echt met genoegen je verhalen gelezen, leuk geschreven ook!
    Willen jullie er ook nog eens naar terug? Ik had gelijk dit jaar al wel weer gewild en we denken er ook over na om voor een jaar terug te gaan. Ik mis Australië echt!

Groetjes, Linda
    jenl.reismee.nl

• 21 Oktober 2011 - 21:12

Klaas En Danielle:

Hallo Sander en Suus,

Jullie kennen ons niet en ook weten wij niet of jullie dit nu nog lezen, maar we willen even zeggen dat wij erg veel hebben gehad aan jullie reisverslagen. Bij het googlen naar informatie voor het plannen van onze Australië-reis voor volgend jaar, kwamen we op deze pagina terecht en het heeft ons veel waardevolle tips opgeleverd! Jullie route is voor een groot deel gelijk met onze voorgenomen route en daarom erg leuk om te lezen!
    Groeten Klaas en Daniëlle uit Wageningen