Masterchef Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sander & Suus - WaarBenJij.nu Masterchef Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sander & Suus - WaarBenJij.nu

Masterchef Thailand

Blijf op de hoogte en volg Sander & Suus

16 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Voor vandaag hebben we niks geboekt dus gaan op eigen houtje op pad. Na een ontbijtje houden we een taxi aan en zeggen dat we naar The Tiger Kingdom willen. Dit is een soort dierentuin met alleen maar tijgers waarbij je de beesten kan aaien, knuffelen etc. We onderhandelen over de prijs (zoals altijd) en spreken uiteindelijk een prijs af waarbij hij ook op ons wacht zodat we zeker terug kunnen.

Het blijkt nog best een eindje rijden maar we hebben geen haast. Voor Sander hoeft het sowieso niet zo heel nodig, Suus is vooral nieuwsgierig. We hebben gemengde verhalen over The Tiger Kingdom gehoord. Sommige zeggen dat de tijgers gedrogeerd zijn, anderen zeggen van niet. Wij hebben getwijfeld maar toch besloten om het met eigen ogen te gaan bekijken.

Eenmaal aangekomen moesten we kiezen bij welke maat we allemaal willen gaan kijken. We kiezen voor ‘the smallest’ (3-4 maanden) en de allergrootste; The big cats. Ook nemen we er voor een beetje extra een foto cd bij zodat we zelf niet alleen maar foto’s aan het maken zijn.

We mogen eerst naar de kleintjes. Bij de kooi aangekomen wordt ons nummer omgeroepen, we worden voorgesteld aan onze fotograaf en we mogen naar binnen. Er liggen 4 babytijgertjes, super schattig! Ze zijn behoorlijk speels en nieuwsgierig. We gaan bij eentje zitten en aaien het beestje wat ontzettend zacht aanvoelt. Hij lijkt het fijn te vinden want hij gaat lekker op z’n rug liggen. De fotograaf vindt dat het tijd is voor de fotosessie en Suus moet eerst. Hij manoeuvreert haar in de meest vreemde poses, ze moet zelfs met haar hoofd op de tijger gaan liggen en net doen of ze slaapt. Yeah right…Het ergste is nog dat bij alles wat Suus doet, hij “Sexy mommy” roept. De eerste keer is nog wel grappig, de honderdste keer niet meer, we krijgen er een beetje een raar gevoel bij. Hij maakt uiteindelijk ook foto’s van ons samen en dat is dan wel weer fijn. Sander geeft aan dat hij niet zoveel foto’s hoeft, hij gelooft het allemaal wel. We gaan bij ieder tijgertje even kijken en ze zijn allemaal ontzettend schattig. Toch zijn ze al best groot en worden goed in de gaten gehouden. Het laatste tijgertje is erg speels en terwijl Suus erbij zit, komt hij met z’n kop soms dichtbij haar hoofd. De verzorger grijpt daarbij meteen in door het beestje streng toe te spreken waarbij hij meteen weer verder gaat met spelen. Al met al is het een mooie ervaring met deze schattige beestjes.

Op naar the big cats. Wow, ‘big’ is niet overdreven, deze dieren zijn gigantisch! Als we naar binnen mogen, is het best even spannend. We hebben niet het idee dat ze gedrogeerd zijn want ze waren op sommige momenten behoorlijk actief, soms zelfs een beetje té waar wij dan weer van schrokken. Over het algemeen lagen ze een beetje te slapen maar ja, dat doen ze in een gewone dierentuin ook. Anyway, ook deze giganten mochten we knuffelen. Ook zij waren superzacht en rustig en lieten alles maar gewoon gebeuren. Na wederom een uitgebreide fotosessie, besloot een van de tijgers aan de wandel te gaan. Na een paar meter besloot hij maar weer te gaan liggen en Suus stond daar toevallig ook. Hij trok zich daar weinig van aan want ging op haar voet liggen. Het deed geen pijn maar de voet wegtrekken ging ook niet. Niet zonder een onverwachte, snelle beweging en dat leek ons nou net even geen goed idee. De verzorger lokte de tijger weg en ook wij moesten meteen gaan, onze tijd zat erop. Het was ontzettend snel voorbij gegaan. Jammer want het was indrukwekkend. Het zijn prachtige beesten en dit is niet iets wat je zomaar meemaakt. We hebben geen spijt dat we toch zijn gaan kijken.

Buiten stond de taxichauffeur inderdaad nog netjes op ons te wachten. Ongelooflijk, we waren bijna 2 uur binnen geweest. Ons geweten speelde behoorlijk op, zeker omdat we hem (voor onze standaarden) echt heel weinig betalen. Toch is dit hier normaal dus we moeten ons eroverheen zetten. Het geven van een fooi konden we echter toch niet laten.

Na een gezellige lunch in het oude centrum van Chiang Mai, wandelen we terug naar ons guesthouse. We frissen ons wat op en gaan om 15.40 in de lobby zitten. We worden namelijk tussen 15.45 en 16.00 opgehaald voor onze Cooking Class bij Siam Rice Cookery School. We zijn dus ruim op tijd. Als er om 16.00 nog niemand is, maken we ons nog niet echt zorgen, misschien is het gewoon druk op de weg. Om 16.15 vinden we het niet meer zo leuk en vragen het meisje van de receptie te bellen. Er wordt een paar keer op en neer gebeld en binnen een paar minuten staat er een tuk tuk voor de deur. Privé vervoer!

We worden gedropt op de markt en sluiten daar aan bij een groep. De gids staat uitleg te geven over verschillende soorten groenten die veel gebruikt worden in de Thaise keuken. Daarna mogen we een kwartiertje rondkijken op de markt. We vragen de gids wat er nou precies mis is gegaan met de pick-up maar hij weet het niet. De bus zit in ieder geval vol dus wij worden dadelijk ook weer met de tuk tuk naar de cooking school gebracht. Prima!

We kijken wat rond op de markt waar vooral groente en fruit worden verkocht. Wat je hier echter ook veel ziet zijn wormen in een potje (om op te eten) en gefrituurde varkensstaarten. Tenminste, dat denken wij. Niet echt ons ding dus we lopen terug naar de tuk tuk die ons meteen naar de school brengt.

Nancy, onze Thaise kookinstructrice voor vandaag, ontvangt ons erg hartelijk. We wachten even op de rest van de groep en nemen alvast het menu door. We maken 5 gangen en per gang kunnen we uit verschillende gerechten kiezen. We geven haar door wat we willen maken en dat we graag alles vega willen. Op die manier kunnen we ook van elkaars eten proeven. Vega is hier allemaal geen probleem en er wordt de rest van de class super netjes rekening mee gehouden.

We beginnen met het snijden van groente voor in de soep. Suus maakt coconut soep, Sander hot&sour soep. Na flink wat hakken en snijden gaat alles in de pan en na aan paar minuutjes mogen we aan tafel om ons eigen gerecht op te eten. Beide soepen smaken goed. Terug naar de chopping bords, time for work, aldus Nancy. Ze deed het ontzettend leuk en maakte veel grapjes. Als je gerecht bijna klaar was, moest je nog 5 seconden roeren en ondertussen een dansje doen. Je had er waarschijnlijk bij moeten zijn maar het was geweldig leuk. Maar goed, het chopping bord dus. Suus maakte big fried noodles en Sander Pad-Thai (iedereen schrijft het anders) en beide waren weer erg lekker.

Het hoogtepunt was de curry. Eerst moest de currypaste gemaakt worden. Suus koos de panang curry en Sander de yellow curry. We moesten alle ingrediënten zo klein mogelijk snijden en daarna in een vijzel tot een pasta stampen. Sander bleek een natuurtalent, die van hem werd het eerste goedgekeurd. De paste ging in de wok, er werd nog e.e.a. bijgegooid en moest er geproefd worden. Omdat de curry moest afkoelen, hebben wij ondertussen onze stir fried vegetables gemaakt; Suus chicken cashewnutes en Sander chicken ginger. Maar dan beide zonder chicken en met tofu. Toen ook dit klaar was, mochten we weer aan tafel en werd ondertussen ook de rijst geserveerd. De curry was erg lekker maar vooral die van Sander smaakte voortreffelijk. Hij krijgt, met ons tweetjes als jury, de titel “Masterchef Thailand”.

Als afsluiter kregen we een kookboekje met alle recepten en een certificaat. We mogen nu een Thais restaurant beginnen ;) Maar behalve dat, nodigen we degene die het aandurven om een keertje Thais te komen eten als we terug zijn. We kunnen het vast niet heel geweldig maar we hebben in ieder geval ontzettend genoten van deze cursus. Het werd ontzettend leuk gedaan en we hebben ook echt veel geleerd en lekker gegeten. Tijd goed besteed dus! En mochten we thuis nog in de problemen komen tijdens het koken, dan mogen we Nancy 24/7 bellen of mailen met vragen :)

Gelukkig mochten we mee terug in de taxi en zijn netjes bij ons guesthouse weer afgezet. Doodmoe van de erg leuke dag, besluiten we na het schrijven van dit verslag lekker op tijd naar bed te gaan.

Het bewijs van vandaag:

• 16 Januari 2013 - 17:24

Janneke:

Oh wow die tijgers! Ik blijf nu echt voor eeuwig jaloers op jullie!!

• 16 Januari 2013 - 17:32

Maikel & Ankie:

Super leuk dat jullie de smallest en de big cats hebben gezaaid :-) Petje af voor Sander!! Een hond is er niets bij, dus er is hoop Suus ;-) haha!

En bij deze reserveren wij vast een tafel voor een thaise maaltijd bij restaurant het broederhofje!!

Liefs

• 16 Januari 2013 - 17:36

Maikel En Ankie :

Ik bedoel natuurlijk geaaid :-) Altijd fijn, dat woordenboek op je smartphone!

• 16 Januari 2013 - 17:39

Imke:

leuk van die tijgers, ik ben jaloers!
    mama, papa, sjors en ik komen wel een keer thais
    eten. Dat is denk ik lekkerder dan de spruitjes die
    ik dadelijk moet eten. Nog veel plezier met z'n 2tjes xximke

• 16 Januari 2013 - 17:52

Toon Steenbergen:

Flinke beesten, die tijgers, zeker van dichtbij.
    En wat die uitnodiging voor Thai's eten betreft, wij komen.............

• 16 Januari 2013 - 18:32

Gonny:

Nu durft Sander Stevie en Iris ook vast te aaien.En ik kom zeker een keer eten