Change of plans - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Sander & Suus - WaarBenJij.nu Change of plans - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Sander & Suus - WaarBenJij.nu

Change of plans

Blijf op de hoogte en volg Sander & Suus

03 Februari 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Wat een drama, na twee uurtjes in bed ging onze wekker alweer. Echt geslapen hadden we niet, bang om ons te verslapen. Goed gaar strompelden we richting badkamer voor een te lange douche om vervolgens op een minimaal tempo de backpacks in te pakken. Ineens kregen we in de gaten dat we toch wel heel traag waren geweest en dat de taxi al bijna kwam. Als twee achterlijke hebben we alles in de tassen gepropt en half aangekleed zijn we naar beneden gerend. De taxi stond er gelukkig nog.

Ingecheckt, douanecontrole, de hele reutemeteut. Tijdens de vlucht hadden we behoorlijk wat turbulentie. We zijn de tijd goed doorgekomen door elkaar via de tv-schermpjes in te maken met triviant, tetris en vier op een rij. Af en toe een kort slaapje tussendoor en na 6 uur en 40 minuten waren we in Abu Dhabi. Het was toen half 1 Abudiaanse (??) tijd.

Omdat we pas om 2.35 vannacht naar Brussel vliegen, hadden we bedacht dat we mooi wat uurtjes hadden om Abu Dhabi te verkennen. Maar nu bleek dat er vanuit Etihad (waarmee wij vliegen) een gratis shuttle naar Dubai gaat. Het is een uurtje langer rijden maar ja, het is wel Dubai! Omdat dat ons toch een stukje gaver leek, zijn we compleet onvoorbereid in de bus gestapt. We hadden thuis al wel het pdf’je van het Lonely Planet hoofdstuk over Abu Dhabi gedownload maar daar hadden we nu natuurlijk niks aan. Nou ja, komt vast goed.

Anderhalf uur lang reed de shuttle (zelfs met gratis water, opfrisdoekjes en mentos, wat een service!) ons door de woestijn. Er was letterlijk niks anders te zien dan zand en hier en daar een hoopje groen. Toch hebben wij ons vermaakt, op het tvtje in de shuttle, speelde ze dezelfde stomme Canadese bananensplitfilmpjes die we in Thailand ook al op een ander vliegveld en op de boot zagen.

Rond half 4 kwamen we aan in Dubai. We werden afgezet bij Marina Mall; een gigantisch winkelcentrum. Althans, dat dachten we toen. We hadden van Yvette de tip gekregen om in Abu Dhabi naar een Souq (markt) te gaan, maar dat kan hier in Dubai natuurlijk ook. We kochten snel een mini reisgidsje en lieten ons met de taxi naar de Deira spice souq brengen. Eenmaal uit de taxi roken we meteen dat we goed zaten, de meest heerlijke geuren kwamen je tegemoet. Maar behalve dat, kwam ook de salesdrive van de Dubaiaanen ons tegemoet. Het is vergelijkbaar met de verkoopstrategie in Egypte en Turkije. En laten wij daar nou net niet van houden. We lieten ons een paar winkeltjes binnen lokken en eerlijk is eerlijk, ze hadden de meeste heerlijke kruiden en andere spulletjes. Uiteraard lieten wij ons verleiden om wat lekkere dingen te kopen. We wandelen nog een beetje rond en bezochten ook nog de Gold sou q. Hier hebben we onze centjes netjes in onze zak gehouden.

Omdat we maar weinig tijd hier in Dubai hebben, wilden we snel door. We gingen op zoek naar de metro om naar een andere souq te gaan. Een noemenswaardig detail is dat het hier ongeveer een dag per jaar schijnt te regenen. En ja, laat dat nou net vandaag zijn. Toch best knap van ons om dat weer voor elkaar te krijgen. De regen, de oververmoeidheid en het niet kunnen vinden van de metro maakt dat we er een beetje doorheen zitten. Uiteindelijk toch de metro gevonden en eenmaal binnen gaat het gelukkig beter.

Omdat alles wat langer duurt dan we hadden gedacht, besluiten we de tweede souq over te slaan maar een tour te doen. Er is een toeristenbus die ’s avonds langs alle highlights van Dubai gaat. Ideaal als je weinig tijd hebt! We moeten nog flink haasten om de bus te halen. We hebben de metro genomen naar The Emirates Mall en wow, dat is pas een gigantisch winkelcentrum. Hier zou de gemiddelde shopper zich wel een week kunnen vermaken! We verdwalen hier natuurlijk nog drie keer maar uiteindelijk zijn we op tijd bij de bus. Ondanks de regen kiezen we een plekje bovenop de dubbeldekker die een beetje halve bak wordt afgedekt. We hebben het er echter graag voor over, op deze manier hebben we de mooiste uitzichten. Wel zijn we nu extra blij met de lange broek en mouwen die we aanhadden om hier de mensen sowieso niet teveel te provoceren. Wat overigens blijkbaar nooit helemaal goed gaat, mannen kijken en roepen sowieso naar ons. Al die weken in Thailand hebben we ons nooit onveilig gevoelt maar hier lopen we toch niet helemaal op ons gemak, vooral Suus niet.

Anyway, het rondje in de bus was erg gaaf. We hebben de meest geweldige wolkenkrabbers gezien. Ze zijn hier niet eens gigantisch hoog maar vooral qua design erg bijzonder. Het is een soort New York meets Disneyland meets Fata Morgana. We rijden over een eiland in de vorm van een palmboom en super dure en sjieke appartementen. Ook zien we een van de beroemde gebouwen van Dubai; Burj al Arab, het enige 7-sterren hotel ter wereld en uiteraard ook één van de duurste. Het meest indrukwekkend is het hoogste gebouw ter wereld; Burj Khalifa met 162 verdiepingen en een totale hoogte van 828 meter! Het was nog best een uitdaging om het in zijn geheel te zien, laat staan op de foto te krijgen. Het is heel smal en hoog en ziet er eigenlijk best eng uit. Wij zouden er bovenin in ieder geval niet hoeven te wonen. En dat zouden we dat sowieso ook niet kunnen betalen….

Tijdens de rit hebben we veel gave dingen gezien maar we zijn er niet helemaal uit wat we nou van Dubai vinden. Het is allemaal echt heel erg over de top. De wolkenkrabbers zijn vaak hele luxe hotels maar wij vragen ons af wie daar dan allemaal slapen. Daarnaast zijn er héél veel gigantische shopping malls. We vinden het gaaf dat we hier geweest zijn maar denken we het nu wel hebben gezien, we zouden hier niet terug hoeven. We zouden ook niet weten wat we verder zouden moeten doen want voor ons gevoel is er hier niets meer te doen dan over the top luxe en shoppen.

De bustour zou 2 uur duren maar dat liep natuurlijk weer uit. Na 2,5 uur werden we afgezet bij The Emerirates Mall. De shuttle terug naar Abu Dhabi zou om 22.55 vertrekken vanuit Marina Mall. Dit was de één na laatste shuttle dus als er iets mis zou gaan, hadden we nog een bus achter de hand om toch terug naar het vliegveld te kunnen. Dat bleek geen verkeerde gedachte want door het uitlopen van de tour hebben we echt moeten rennen. Snel metro in en metro uit en daarna nog een heel stuk lopen richting het juiste mall. Shit zeg, dat is nog best ver. Hardloper Sander rent vast vooruit om de bus tegen te houden want het komt echt op minuten. Gelukkig zijn we net op tijd. We zitten nog niet op onze stoelen of de bus rijdt al. Pfff, even stressen maar we hebben wel optimaal gebruik gemaakt van de tijd in Dubai :)

We dachten allebei dat we een minuut of 10 onze oogjes hebben dicht gedaan maar ineens staan we al in Abu Dhabi. We even nog even wat op het vliegveld en sjokken naar onze gate. In het begin hadden we het gevoel dat we zeeën van tijd hadden maar toch is de reis voorbij gevlogen. We hebben het geweldig gehad maar kijken nu ook wel uit naar ons huisje en onze eigen spulletjes. Nog 7,5 uur vliegen to go…

Foto's:

• 03 Februari 2013 - 12:56

Grard & Bep:

Gaaf hoor, Dubai.
    Goede reis en over een paar uurtjes lekker jullie eigen bedje, dat zal toch ook wel weer fijn zijn.
    Nogmaals bedankt voor de mooie verhalen.