Bye bye Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sander & Suus - WaarBenJij.nu Bye bye Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sander & Suus - WaarBenJij.nu

Bye bye Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Sander & Suus

02 Februari 2013 | Thailand, Bangkok

Deze laatste vakantiedag in Thailand begon met vroeg opstaan want om kwart voor 8 werden we opgehaald door de taxi. Binnen een kwartiertje bracht hij ons naar Koh Samui airport. We hadden ergens gelezen dat zij zich het mooiste airport ter wereld noemen. In eerste instantie begrepen we niet helemaal maar waarom maar het werd steeds duidelijker. Alles is buiten, er zijn geen muren maar alles is open. Overal waar je kijkt groeien prachtige bloemen, zijn er vijvertjes en het meubilair is meer in lounge dan in vliegveld stijl. Erg leuk dit!

Tijdens de vlucht van 50 minuten kregen we zowaar een complete maaltijd. We wilden eigenlijk nog even lekker lezen maar het was zelfs haasten om het eten op te krijgen. We zijn zo blij dat we op deze manier reizen. Geen gedoe meer met de boot en bus en gesjouw met backpacks. Bovendien hebben we hierdoor gewoon een extra vakantiedag.

Rond een uur of 10 komen we aan in Bangkok en moeten lang op onze koffers wachten. We nemen de taxi naar het airport hotel wat we voor vanavond geboekt hebben en droppen daar snel onze zooi om optimaal van de laatste uurtjes Thailand te kunnen genieten. The Weekendmarket schijnt wel een must see te zijn in Bangkok dus die willen we nog gaan bezoeken. We nemen eerst de Airport Link en stappen vervolgens over op de gewone metro. Hier zijn we echt de enige toeristen. De taxi’s en tuk tuks zijn hier in Bangkok zo goedkoop en makkelijk dat toeristen amper gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar wij vinden het toch leuk om nog een keer gedaan te hebben.

Op de weekendmarket is niet alles open, het is tenslotte vrijdag en dus nog geen weekend. Ongeveer de helft van de kraampjes waren open. Nou klinkt dat als heel jammer maar als je bedenkt dat er op deze gigantische markt 8000 kraampjes staan (aldus de Lonely Planet) dan kun je je daar toch nog best even vermaken. En inderdaad, dat hebben we gedaan. We hebben nog wat souvenier rommeltjes gekocht en gezellig een beetje rondgewandeld. Er is ook een sectie waar dieren verkocht worden. Hier aangekomen stond er een kooi met Labrador puppies die erg blij waren met de aandacht van Suus. Het was erg zielig hoe ze erbij zaten. De rest van deze sectie was dicht en dat was gelukkig maar goed ook. Vanachter de gesloten luiken hoorde je het gepiep van de puppy’s en alleen dat al brak je hart.

Toen we het wel gezien hadden op de markt namen we de taxi naar Khao San Road. Heerlijk die taxi’s hier die gewoon netjes hun meter aanzetten. We reden de binnenstad in en wat voelt dit goed! De stad waar we voor ons reis best een beetje tegenop zagen, voelde nu heerlijk vertrouwd. Het stinkende, chaotische, lawaaierige Bangkok is voor ons een dynamische, meeslepende, vermakelijke stad. En wat vinden we het fijn om hier terug te zijn!

Op Soi Rambutri, de straat waar wij onze eerste nachten in Thailand doorbrachten, geniet Suus eerst even van een manicure en pedicure. We zijn ook nog heel even binnen gesneakt bij Lamphu House, ons eerste guesthouse hier. Daarna zijn we doorgelopen naar Khao San Road. We hebben hier nog een rondje gewandeld en Sander kreeg nog ‘ruzie’ met een verkoper van nep rijbewijzen, id-kaarten etc. Hij maakte een foto van zijn stalletje en de man riep alleen maar dat Sander de foto moest wissen. Geen zin in gedoe dus dat hebben we maar netjes gedaan. We eten iets wat nog op het ‘to-do lijstje’ stond; Mango sticky rice (een Thais dessert) en hebben daarna de aller- allerlaatste souveniertjes gekocht. Toch zijn de dingen die we het liefst mee naar huis zouden nemen helaas lastig; een massagevrouwtje, een olifant en Suus wil wel een kleine Thaise baby.

Normaal houden we niet zo heel erg van de herhaling maar het lijkt ons toch leuk om bij hetzelfde restaurant te gaan eten als op onze allereerste avond. Wat zitten we hier nu anders dan een maand geleden. Sowieso qua kleur; we zijn (voor ons doen) poepiebruin. Suus d’r mooie nieuwe winterkleurtje in haar haar is niet meer subtiel gehighlight maar is één grote highlight geworden. Sander loopt met zijn voet in het verband, iets waarvan wij mensen op onze eerste dag veroordeelden dat ze vast zo dom waren geweest om dronken op de scooter te stappen. Maar los van dit alles zitten we hier vooral met zoveel mooie nieuwe herinneringen. We zijn echt een beetje verliefd geworden op dit land en wat vinden we het jammer dat we bijna weg moeten. Sander eet zijn laatste geliefde Pad Thai en we drinken onze laatste Chang. Ook Sander, ondanks de antibiotica.

Ons gedrag bevestigd bovenstaand gevoel want we besluiten nog maar even een massage te nemen. Nu kan het nog, thuis moeten we deze luxe weer missen. Bovendien, Suus heeft zoveel last van haar rib dat ze de hele dag gek heeft gelopen en nu haar hele rug verkrampt is. De massage is in dit geval dus nog functioneel ook! We laten ons midden op straat nog even goed doorkneden. Overal om ons heen klinkt harde muziek en er lopen hordes mensen langs ons af. Wij vinden het heerlijk en het lukt ons zonder moeite om te ontspannen.

Na de massage besluiten we toch maar op zoek te gaan naar een taxi. Het is tenslotte al 1 uur en om kwart voor 6 worden we bij het airport hotel opgehaald door de taxi…Een paar meter na de feestende mensen op Khao San Road zien we een man op straat liggen. Hij heeft een karretje met zijn spullen en ligt op de grond onder een dun dekentje te slapen. Dit beeld is zo tegenstrijdig met de rijke, feestende en drinkende westerlingen die we een paar meter terug nog om ons heen hadden. Natuurlijk zien we dit in Nederland ook maar toch raakt het ons, waarschijnlijk omdat we het zelf hier zo fijn hebben gehad en de Thai (met een aantal uitzonderingen) zo’n lieve mensen zijn. We stoppen stiekem wat Bathjes tussen zijn spullen en lopen een beetje neerslachtig richting een taxi. Toch besluiten we dat dit niet onze dag negatief mag beïnvloeden. We hebben een geweldige laatste dag gehad en hebben er optimaal gebruik van gemaakt. Rond kwart over 2 liggen we in bed. Dat gaat zwaar worden als morgen om 4.30 de wekker gaat….

Foto's:

• 02 Februari 2013 - 08:26

Door:

Jammer, maar ook aan fijne, leuke dingen komt een einde, voor jullie de vakantie, voor ons de mooie verhalen om jullie vakantie mee te beleven.
    Een goede reis en welkom thuis

• 02 Februari 2013 - 10:37

Grard & Bep:

Hoi Sander en Susanne,

Ik sluit me bij m'n zusje aan. Jammer voor julle dat de vakantie voorbij is en voor ons de mooie verhalen en foto's. Bedankt dat wij met jullie mee op reis mochten. Een goede terug reis gewenst.

Groetjes uit de Varendonk

• 02 Februari 2013 - 12:09

Danielle:

Hoi Sander en Suus,
    Bedankt voor het delen van al jullie mooie verhalen. Ik weet nu al dat ik het erg ga missen. Klaas en ik hebben er allebei van genoten. Dus als jullie nog eens zo'n reis bedenken; laat het ons weten ;).
    Ik hoop dat jullie mogen terugkijken op weer een fantastische ervaring. En wij kijken nog even uit naar jullie kleine avontuur in het Midden-Oosten.
    Groetjes van Daniëlle en Klaas natuurlijk!